-

-
Art by Alberto Moravia

keskiviikko 19. heinäkuuta 2017

Parempi nainen. Ja laillinenkin

Zyskowics ja Aalto ovat keskustelleet paperittomista ihmisistä ja laittomasti maassaolijoista.

Kumpikin termi on minusta outo.

Mielestäni ihmisellä on oikeus maahan, tähän planeettaan. Kuka voisi omistaa siitä enemmän kuin minä tai joku muu? Kenellä olisi oikeus muka? Kun minä menen vaikkapa Saksaan, en ole laiton maassaolija. Olen tottunut siihen, että saan kulkea ja ylittää rajat. Minulla on oikeus! Se on minulle Suomen perustuslaissa annettu. Minä en ole laiton maassaolija oikeastaan missään. Kun menen Schengen-alueen ulkopuolelle, hankin luvat ja viisumit. En ole laiton. Olisi traumaattista saada kuulla, että olenkin laiton ihminen.

Nykyinen politiikka on väsyttävää. Ja lietsoo väkivaltaa. Vaikka minulle on Tampereen yliopiston JKK:ssa opetettu, että ensin on politiikka, ja vasta politiikan päässä sen rikkouduttua odottaa väkivalta.

Ja rajakeille tiedoksi: ei, en ole kutsumassa koko maailmaa kylään. Avasin vain hieman hataria käsitteitä itselleni. Missä tässä tekstissä muka sanotaan, että kannatan rajatonta maahanmuuttoa? Päinvastoin odotan, että maailma ottaa minut rajattomasti ja avosylin vastaan. Minä en ole laiton, ja olen täysin tottunut siihen. 

Kuulunhan valkoiseen, keskiluokkaiseen, paperilliseen ja maassa laillisesti oleskelevaan ihmisryhmään. Olen hyväosainen valkoinen nainen. Minua ei ole raiskattu pakolaisleireillä. Minusta voisi ajatella normatiivisesti valkoisen ihonvärini mukaan. Mutta emansipaationi olen minäkin tehnyt, ja kaikkien tietoon antanut huolimatta ihonväriini perustuvista normatiivisuuskuvitelmista niillä, jotka eivät minua tunne henkilökohtaisesti. 

Niinpä ihmettelen, että mikä minussa on niin hienoa, että en voi olla missään laiton ihminen.

Onko se syntyperä, maani asiansa maailmalla hyvin hoitaneet poliitikot vai Suomen perustuslaki? Onko siis niin, että minun tarvitsee tuntea ylemmyyttä syntyperäni vuoksi moraalisesti - että olen valkoinen suomalainen nainen - ja näin suututtaa kaikki, tuntemattomista tai huonosti tunnetuista tai tunnustamattomista syistä, huonommassa asemassa olevat? 

Vai olenko ikuisessa kiitollisuudenvelassa maani satavuotisen historian aikana diplomatian ja ulkomaan suhteet, rauhanrakennuksen ja -turvaamisen hyvin hoitaneille poliitikoille ja muille asiamiehille siitä, että nyt minua kohdellaan maailmalla asiallisesti ongelmatilanteissakin lentokentillä ja raja-asemilla, koska he edelsivät minua ja kertoivat maailmalle, keitä me olemme? Voin hyvin ollakin kiitollisuudenvelassa, ei se tuota minulle ongelmia, päinvastoin. Mutta viikko sitten siskoni astuessa Yhdysvaltojen maaperälle tullimies oli kysynyt, että tuletko siitä maasta, missä valmistetaan Fiskarsin saksia. Kerroin siskolle, että terrorijärjestö ISIS on viime aikoina leikannut vääräuskoisten kauloja Fiskarsin valmistamilla veitsillä. No, sisko oli päässyt maahan tästäkin huolimatta, koska kyllä kai nyt yliopistoihmiset on maahan päästettävä - niin, se paperillisen keskiluokkaisuuden normatiivinen kuva ja asiansa hoitaneet poliitikot.

Entä Suomen perustuslaki, mikä sallii EU-jäsenyyden ja vapaan liikkuvuuden? Suomella on siis hyvä perustuslaki, koska sen ansiosta minusta ei voi tulla laitonta ihmistä. Vai voiko?

Ihan varmasti voi. Mikäli perustuslaki kaatuu tai se kaadetaan. Mikäli EU kaatuu tai se kaadetaan. Mikäli Schengen kaatuu tai se kaadetaan. Mikäli Suomi interventoidaan sotilaallisesti tulevaisuudessa jostakin syystä, mitä emme nyt voi hahmottaa. 

Mutta näissäkin todellisuudenvaihtotapauksissa minä olen juuttunut siihen todellisuuteen, missä en ole laiton ihminen, vaan valkoinen, keskiluokkainen, parempaan ihmisryhmään kuuluva paperillinen ja (perustus)laillinen nainen. 

Näissä uusissa todellisuuksissa minua auttaa ainoastaan oman emansipaationi aiempi kokemus ja älyllinen pääomani. Näin olen jo etukäteen laskelmoinut. 

Minua ei auta aiempi laillisuuden kokemus - puhumattakaan laittomaksi maassaolijaksi muuttuminen yhdessä hetkessä pakolaisuuden vuoksi. 

Niinpä suljen median joka kerta, kun joku höpisee laittomista oleskelijoista tai papereista asiaan liittyen. 

Ja ei, rajakit ja muu roskaväki: otan mielelläni oikeuslaitokselta pataan kirjoittaessani naisten emansipaation estäjistä ja etnisistä raiskaajista Suomessa. Koska etnisillä raiskaajilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että mikäli valkoisesta, paremmasta ja laillisemmasta naisesta voi tulla yhdessä yössä laiton ihmisenroska hallitusten vehkeilyjen vuoksi. Valkoisella, paperittomalla ja laittomalla naisella taas on paljonkin tekemistä naisten emansipaation estäjien kanssa. Tai siis laittomilla naisilla ylipäätään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti