-

-
Art by Alberto Moravia

tiistai 18. heinäkuuta 2017

Miksi tutkija ei saa olla natsi ja mitä siitä seuraa

Nyt olen pystynyt todistamaan sen, että on olemassa jokin elin tai organisaatio, mikä valvoo tutkijoiksi kouluttautuvien poliittista näkyvyyttä.

Yllä olevassa kuvakaappauksessa olen yrittänyt taas päivittää yliopistoani julkiseksi facebookiin, mutta tuloksetta. Facebook ilmoittaa, että päivitys ei onnistu - näin jo ainakin kolmatta viikkoa.

Asiassa voi olla kolme johtopäätöstä

a) olen viime viikkojen aikana uhkaillut julkisesti joitakin poliittisia 'äärioikeistolaisia' ryhmittymiä fyysisellä väkivallalla hyvitykseksi näiden sukupuolisen kunniani päälle käymisestä, joten tämän seurauksena yliopisto tai tällaisista asioista päättävä elin on päättänyt, että ei halua vaarantaa kampusaluetta äärioikeistolaisten ryhmittymien keskinäisellä yhteenotolla - mikä on tietenkin realistisesti ajateltuna asia, minkä tapahtumiselle ei ole olemassa mitään yhteiskunnallisia rakenteita.

b) olen viimeisen kymmenen vuoden aikana kritisoinut islamia, mistä olen saanut tuomion kansanryhmää vastaan kiihottamisesta ja uskonrauhan rikkomisesta. Tuomiossani annettiin ymmärtää, että olen 'yhteiskuntarauhalle vaarallinen henkilö, joka on saattanut useita kansanryhmiä hengenvaaraan'. Ylen toimittajille on annettu kirjoituskielto minusta. Joskus käy mielessä, että onko minulle langetettu fatwa, mutta asiaa ei ole minulle annettu tietoon. Se, että julkisesti en saa olla näkyvillä yliopistoni edustajana internetissä siellä, missä se voidaan ulkoisesti editoida pois, on tapahtunut kenties uhattuani äärioikeistoa pari viikkoa sitten tai eilisen valtakunnansyyttäjän tiedotteen tiimoilta, mikä koski toista kansanryhmää vastaan kiihottamissyytettä kohdallani, minkä tutkinta on kuitenkin nyt rajattu eli lopetettu.

c) olen esittänyt poliittisesti niin epäkorrekteja näkemyksiä, ja kenties myös edustanut niin epäkorrekteja puolueita, että se jokin asioista päättävä elin haluaa sulkea minut älymystöpiirien ulkopuolelle politiikan leikkikentällä eli sosiaalisessa mediassa. Tietenkään se ei pysty minua sulkemaan pois tiedemaailmasta, sillä tiedemaailmassa painavat tietoteoreettisesti oikein esitetyt ja perustellut tutkimustulokset, eikä tutkijan poliittinen näkemys / naiivius. Mutta tämä osoittaa, miten politisoituneeksi älymystön ulkokehät ovat tulleet.

d) vielä jokin tuntematon tekijä.

'Natsilla' en tietenkään tarkoita natseja. Yhtymäkohtia natseihin ja antisemitismiin minulla voi olla korkeintaan graduni muodossa, paljon mahdollisesti, mutta en lupaa sitä ennen kuin konkreettisesti olen kirjoittamassa graduani. Ai niin, ja swastika-tatuointi kainalokuopassani - tosin mikään vahva yhtymäkohta se ei natseihin historiallisesti ole, ja antisemitismin historiastakin se muodostaa vain pienen juonteen.

'Natsilla' tarkoitan poliittisesti korrektin, epä-älyllisen yhteiskunnan osan antamaa nimitystä toisinajattelijalle.

Mitä seuraa siitä, mikäli sovinnainen ja epä-älyllinen pääsee määrittämään älymystön toimintaa? Eli mitä seuraa siitä, että toisinajattelija-älyköt laitetaan politisoituneen älymystön hiekkalaatikolta syrjään?

Siitä seuraa

a) älymystön degeneroituminen ja sulautuminen muuhun yhteiskuntaan ja sen instituutioihin. Mutta älymystö on vapaa ainoastaan ollessaan riippumaton. Älymystön vapaus on sen ytimen olemassaolon polttoainetta.

b) todellisen, vapaan älymystön syntyminen riippuvaisen, sairaan 'älymystön' laitamille ja jopa koko yhteiskunnasta piiloon, millä voi olla taas lukuisia muita sivuvaikutuksia yhteiskunnan toimintaan, esimerkiksi se, että näin tavallisilla ihmisillä syntyy tietty kuva 'älymystöstä' - mikä on väärä kuva älymystöstä.

c) tästä taas voi seurata jopa 'älymystön' katoaminen ja 'älymystöstä' pois suljetun älymystön vaino kaikkien kansanryhmien ja yhteiskuntaluokkien taholta.

d) tekoälymystön toimintaa määrittelee poliittinen talous, eli mm managerismi yliopistoissa, eli että yliopistoja johdetaan kuten liikelaitoksia, mikä johtaa taas esimerkiksi siihen, että tutkimukset tulevat alttiiksi kaupallisuuudelle. Tämä johtaa taas esimerkiksi kohtaan b.

e) lukuisia muita seurannaisvaikutuksia, mitä on mahdoton etukäteen määrittää.

No niin, minäpä menen taas joidenkin määräämään pakkopiiloon. Epäilen, ja tiedän itse asiassa, että tavalla tai toisella piilossa on muitakin vapaan älymystön edustajia: näinpä, lausun, että kaikki, mitä olen ikinä lausunut, olen sanonut pelkästään henkilönä x, en oman yliopistoni upean koulutuksen ansiosta, mikä on opettanut minut ajattelemaan. Absurdi vaade.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti