-

-
Art by Alberto Moravia

sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Suljen blogini, ilmoita jos haluat sen yksityisiin lukijoihin

Ilmoitan tätäkin kautta: mikäli haluat yhä lukea blogiani, ilmoita minulle. Lisään sinut blogini lukijalistaan. Suljen blogini yleisöltä. Tällä kertaa ei siksi, että olisin emotionaalisesti järkyttynyt aiemmasta  sananvapaustuomiostani, vaan siksi, että minua uhkaillaan "väärin ajattelemisestani". Eli jos olet ikinä laittanut sähköpostia minulle, voin lisätä sinut yksityisiin lukijoihin. Jos haluat muuten vaan, vaikka et ole laittanut postia ikinä, laita yksityisviesti facebookissa, niin voin emailin kautta lisätä sinut nyt. Tai rekisteröidy blogini lukijaksi ja ilmoita tämän kirjoituksen kommentissa, että haluat suljetun blogin lukijaksi. Huom! tämän blogin lukijat eivät automaattisesti jää suljetun blogin lukijoiksi, vaan sinun täytyy ilmoittaa minulle että haluat jäädä, jotta voin lisätä sinut.

EDIT: kyse on rationaliteetista, josta edellisessä bloggauksessani puhuin. Suomessakin puhutaan "totuuden jälkeisestä ajasta", mutta ei puhuta tarpeeksi, eikä oikeastaan edes tiedetä mitä se termi tarkoittaa.

Jo parin vuoden ajan olen käynyt sähköpostikeskustelua nimettömänä esiintyvän tahon kanssa, joka otti minuun yhteyttä heti tuomioni jälkeen.

Kun tein viimeisimmän bloggaukseni ja käytin siinä termiä "rationaliteetti" ymmärtämättä sen painoarvoa, sain sähköpostiini viestin, missä sävy verrattuna aiempiin posteihin oli muuttunut aggressiiviseksi. En tästä sano enempää tässä.

Kuitenkin juuri rationaliteetista keskustellaan juuri nyt maailmalla tiede- ja intellektuellipiireissä vastakohtana muun muassa feikkiuutisille.

Feikkiuutiset näyttelevät isoa osaa presidentti Trumpin valitsemisessa. Feikkiuutisia on levitetty muun muassa gynekologien keskuuteen vuosien ajan ja saatu nämä misinformoimaan naisille näiden terveydestään, abortin haittavaikutuksista, e-pillereiden haittavaikutuksista, perhesuunnittelusta jne. Hauskin juttu mitä olen lukenut, on esimerkiksi sellainen, että amerikkalaisille naisille kerrotaan jonkin kanavan kautta, että junalla kulkeminen saattaa vahingoittaa kohtua.

Elämme kenties suurinta naisten alistamisen aikakautta juuri nyt. Ja niin kauan kuin naiset pysyvät kouluttamattomina (ja raskaana), he ovat ikeen alla.

Minun keksintöni koskien feminististä historiantutkimusta (koska se voi tuoda naishistorian tutkimuksen mieshistorian eli valtavirtatutkimuksen kanssa samaan linjaan) ei varmasti ole vähin, miksi minua nyt uhkaillaan. Gendertutkimus on aina ollut politisoitunut tapa tarkastella, ja viittaa siihen, mikä on poliittisesti korrekti tapa esittää asiat, mutta minun kehittämäni metodologia ei välttämättä ole.

Haluan kuitenkin tehdä tieteellistä työtäni rauhassa, enkä itse halua sekoittaa siihen politiikkaa tai mitään fyysistä uhkaa, tämän vuoksi suljen tämän blogin yleisöltä.