-

-
Art by Alberto Moravia

tiistai 6. joulukuuta 2016

Paskaa itsenaisyyspaivan jalkeista huomenta kaikille

Olen huomannut itsessani muutoksen. Kaydessani kansainvalista verkkokurssia, jossa opetetaan eurooppalaisen identiteetin historiallista merkitysta, prosesseja, muodostumista ja analyysivalineita alkaen kaikille tutusta etnisesta identiteetista, kaikki suomalaisopiskelijat innoissaan painottavat suomalaisen etnisen identiteetin tarkeytta heille itselleen ja kaikille suomalaisille, ja etta kuinka esimerkiksi sana sisu on muille kielille mahdoton kaantaa ja etta vain suomalaiset tietavat mita se tarkoittaa. Mina en.

En kiinnostu kirjoittamaan kurssilla analyysitekstien ulkopuolelta mitaan, vain tieteellista tekstia. Kun eraan kerran tarjolla oli seka islantilainen, suomalainen ja latvialainen historiikki sikalaisten nationalististen identiteettien muodostumisista, valitsin latvialaisen tekstin, koska minua kiinnostaa latvialaisen nationalismin, latvialaisen ensimmaisen nationalistisukupolven ja uskonnon yhteys keskenaan. Minua kiinnostaa kaikki, missa on mainittu sana religio, koska koostan sen ymparille historiallistieteellista ajatteluani.

Toinen asia, mihin olen alkanut kiinnittaa yha enemman huomiota, on feminiininen diskurssi. Siksi, koska meilla ei ole sellaista. Luen juuri nyt Simone de Beauvoirin Le Deuxieme Sexea ranskankielisena alkuperaispainoksena, koska se sisaltaa kaikki naiskuvaukset. Noin 50 kuvausta on jatetty englanninkielisen painoksen ulkopuolelle, joten englannistoksen lukjoille ei vality Simonen sanoma. God thank, olen ranskankielen taitoinen.

Minulla ja Simonella on paljon yhteista kielen ilmaisukyvyttomyyden kanssa. Simone paattaa tyonsa radikaalifeministisiin kannanottoihin, mutta ei maarittele, mita feministinen toiminta, Feminist action on. Olen ollut samaa mielta kuin Simone poliittisesta mielipidetuomiostani asti, etta politiikka on hierarkia, minka huipulle kohotessaan nainen menettaa solidaarisuuden toisia naisia kohtaan, muuttuu miesten etujen ajajaksi, koska koko politiikan viitekehys on miesten maailma, mika on oppressiolla naisilta pidetty, ja taman vuoksi politiikalla ei voida koskaan ratkaista naisten asioita. Poliittinen tuomioni oli male discoursen koostama sen omasta ymmarryslahtokohdasta, joten se ei ikina tule nakemaan ja tunnustamaan pointtia tuomituissa kirjoituksissani naislahtokohdasta.

Female discourse tarvitsee siis kokonaan omat sanat, kasitteet ja kielen ennen kuin naiset voivat ilmaista syvinta itseaan. Male discoursessa nainen ei voi sita tehda. Periaatteesa historia pitaa kirjoittaa uudelleen female discoursen kautta, ja mina olen ottanut elamantehtavakseni tehda sen. Female discourse ja naishistoria eivat ole synonyymeja. Myoskaan se ei ole sama asia kuin esimerkiksi Gender Theory.

Mutta mina olen, kuten olen monta kertaa aiemminkin sen sanonut, ratkaissut tuon Feministisen toiminnan, Feminist action, mysteerin. Se on toimintaa yhden naisen ehdoilla, milla han voi mahdollisesti osoittaa ymparistolleen miesten male discoursessa luomiensa stereotypioiden paikkansapitamattomyden. Itse olen tehnyt taman erotiikkatyon kautta. Samalla olen ratkaissut sen ongelman, mista myos nakojaan Simone ja Virginia Woolf puhuvat, eli etta naisen pitaa olla taloudellisesti taysin sitoutumaton ja itsenainen, jotta voisi ajatella vapaasti. Minapa voin. En meneta tyotani radikaalien ajatusteni myota, eika aviomieheni tarvitse haveta minua niiden vuoksi, koska en tarvitse miesta elattamaan itseani. Olen taloudellisesti taysin riippumaton tyoni luonteen ansiosta. En ole mitenkaan mukana yhteiskunnan rakenteiden muodostamisessa, ja kuitenkaan en myoskaan ole syrjaytynyt. Tiedan, tama nerokas veto on feministeille kasittamatonta monella tasolla.

No miten religio, Female Discourse, nationalismi ja suomalaisen itsenaisyyspaivan jalkeinen huomen liittyvat ajattelussani nyt toisiinsa

No siten, etta noiden kolmen ensin mainitun ajatussynteesi opinnoissani on maaritellyt etnisen identiteettini uudelleen. Ja kaikista kovimmin Female Discourse vastapainona male discoursen luonteen ymmartamisessa, silla minulle kaikki etnisyydet, mitka sisaltavat male discoursen, eli kaikki siis, ovat yhta ja samaa etnista identieettia. Kun nyt olen kohta kahden vuoden ajan koettanut maarittaa suhdettani eraaseen muslimimieshenkiloon, olen huomannut jotain konkreettista, mika kaikkien nationalistien pitaisi tietaa. Nimittain sen, etta ne ovat kaikki samanlaisia. Miehet siis. Ihan sama mista pain maailmaa ne tulevat, ne ovat kaikki ihan samaa rotua. Taman vuoksi etninen identiteetti ei merkitse mnulle enaa mitaan. Silla ei ole kaytannon ulottuvuutta minulle.

Miten tama liittyy suomalaiseen itsenaisyyspaivaan, on siten, etta vahan se vituttaa kylla luopua hyvasta juhlasta, kun kaikki muut ovat niin siina niin tohkeissaan mukana.

Mina voisin perustaa oman male festivalin, missa juhlisin yksin pelkkaa miessukupuolen erittain vittumaista outoa alkemiaa, lumoa, magiaa, esoterismia, religiota.