-

-
Art by Alberto Moravia

tiistai 26. heinäkuuta 2016

Munchenin ampuja oli kristitty breivikisti

Näin väittää the Telegraphin Facebookin kommenttiosiossa (linkki luettu 26. 7. 2016) Japanin veitsi-iskusta kertovan uutisen eräs kommentoija. Sanon tässä suoraan, että en ole tarkistanut tämän kommentin taustoja, koska olen omassa aikataulussani liian kiireinen. Motiivini postata tämä omaan blogiini ei ole mustamaalata 'äärioikeistoa', 'maahanmuuttokriittisiä', 'maahanmuuttokritiikkiä', kristittyjä, fundamentalisteja, ja niin edelleen, vaan pyrkiä osoittamaan, että todellisuus on usein sattumanvaraisempaa, ennalta-arvaamattomampaa ja 'todellisempaa' ilman yhtä tai kahta 'totuutta'. Meitä ympäröivää todellisuutta pitää tutkia tapauskohtaisesti ilman yleisiä totuuksia abstraktiotasona.




"BBC, Sky News ja useimmat muut isot mediat ovat päättäneet pienentää huomattavasti perjantain Munchenin terrori-iskun medianäkyvyyttä, koska paljastui, että murhaaja, David Ali Sonboly, saksalainen kristityksi kääntynyt iranilaisesta taustasta lähtöisin oleva henkilö, oli saanut vaikutteita äärioikeistolaisen fundamentalistikristitty Anders Breivikin (ja muiden islamofoobisten ekstremistien) kirjoituksista, joka tappoi yli 75 ihmistä viisi vuotta sitten. Hän [Munchenin murhaaja] oli erityisesti täynnä vihaa maahanmuuttajia kohtaan yleisesti ja erityisesti turkkilaisia kohtaan. Yhdeksästä ihmisestä, jotka hän tappoi, kolme oli turkkilaista, 3 kosovolaista (kuusi muslimia), ja yksi oli kreikkalainen. Näyttää siltä, että hänen kohteenaan oli erityisesti muslimit ja maahanmuuttajat."

(Suomennos allekirjoittaneen 26. heinäkuuta 2016)

Minusta näyttää myös siltä, että äärioikeistolaisuus ei ole enää vain valkoisen etnisyyden yksinomaisuutta. Olen monta kertaa aiemmin kirjoittanut tästä ilmiöstä. Itsekin tiedän muslimimaahanmuuttajia, jotka edustavat hyvin kernaasti äärioikeistolaista poliittista näkemystä ja ovat jopa kovempia ideologiassaan kuin valkoiset kamraadenit viereisellä penkkirivillä. Globalisoituminen voi ehkä sekoittaa etnisyyksiä toisiinsa, mutta viime vuosisadan eurooppalaiset makroideologiat jäävät kuin kohmeinen taivas varjelemaan sitä maisemaa, missä nämä etnisyydet liukuvat toisiinsa?